Saturday, May 5, 2012

Surat untuk Kalian

assalamualaikum warahmatullah



Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).
(Luqman 31:14


andai aje tulisan aku ni di baca oleh Keluarga ku. Abah Mak, along seikhlasnya minta maaf atas ape yang anak mu ini buat sepanjang dia hidup 20 tahun di muka bumi Allah. Mak abah yang tabah membesarkan aku dalam serba kekurangan. tak terkira hitung jumlah jasa yang kau berikan pada aku dan adik adik ku. Walau suara kau menunjukkan gemmbira namun hati kau hanya Allah je yang tau. saat aku bagitau perkara yang mengecewakan kalian aku tahu kalian memendam perasaan itu di hujung lubuk hati. tapi apa yang keluar dari bibir kalian ' tak pe long, usaha lagi' :'( aku kecewakan kalian. Mak Abah. semakin meningkat usia, maknanya sudah tidak lama lagi kita akan bersama di dunia yang sementara. aku ingin sekali melihat kalian bahagia melihat anakanak mu ni berjaya menjadi jundajundi Allah. Allahurabbi! sayu hati aku melihat peristiwa di warung tadi dimana anak beranak berniaga, ibunya berkata pada anaknya " cepat sikit siap, orang tunggu tu", dan anak nya menjawab ' kalau nak cepat, buat sendiri lah', masyaAllah cuba refleksi diri sekejap. aku macam tu ke? kadang kadang minda bawah sedar kita membuatkan kita berkata demikian walaupun bukan itu yang dipinta. Asif. along ni memang..... kadang kadang baik, manja. kadang kadang boleh berubah mood, panas baran, kurang ajar. Allah! :'( thanks Mak Abah, kalian tak pernah mengeluh dalam membesarkan kami. Maafkan along mak abah dan adik adikku . andai aku pergi dulu, kalian maafkan lah along. bukan niat along untuk jahat dengan kamu semua. cuma membetulkan kesalahan.


kenapa dengan aku ni? kadang kadang kena ingat balik ape yang kita dah buat untuk parents kita. jangan kita terlalu leka lalai bergembira dengan kawan kawan. sehingga kita tak sedar kat tempat kita tu, mak abah kita bertungkus lumus bekerja mendidik kita adik beradik. 


sometimes we need to cry to think about them. mom dad you're my strengthen ^__^


selamat hari jadi abah ku yang ke 47. 
insyaAllah anakmu ini bisa jadi seorang muslimah yang mampu dibanggakan olehmu abah. 


selamat hari jadi mak yang ke 46. aku ingin sekali jadi sperti mu tabah kuat cekal ((":

0 comments:

Post a Comment