Thursday, May 10, 2012

Ibrah Semalam

Firman allah s.w.t. yang bermaksud:" dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan,dan bertakwalah kepada allah kerana sesungguhnya allah amat berat azab siksanya (bagi sesiapa yang melanggar perintahnya)".(Al-Maidah : 2)


Assalamualaikum wbt buat teman ku


Allah Allah Allah! hari ini dapat lagi aku bernafas fil ardh di muka bumiMu. Alangkah bertuahnya insan yang terpilih untuk terus menjalankan amal maaruf nahi munkar. Tajuk nya Ibrah Semalam. 


Pertama, sewaktu kelas bi kami melihat satu cerita bertajuk children of heaven. tak silap berasal dari Iran. nationalite yang kaya tenaga nuklear. and the last session of the class, 'do u think M'sia can do the movie same like this sort of good awesome story? aku dalam hati pasti boleh, malaysia boleh! haha. moment yang paling bes dalaam cerita ni sewaktu dia masuk dalam pertandingan merentas desa semata mata untuk dapatkan sneakers untuk adik kesayangan dia. and that time he was young not in age of 'matang' lagi. bukan mahu bercerita perihal masalah kasut adik dia yang hilang pada mak abah dia, tapi itu cukup menambah beban pada ayah dia yang bertungkus lumus kerja n mak dia yang sedn sakit. jadinya dia dan adik dia cari ide how to get the new sneakers. Omy Allah, budak pon tahu tau macam mane tak nak bagi mak abah diorg tu susah hati. tapi kita? refleks balik pada diri, aku ni selalu jugak la, ade pape problem, mak mak mak.. sampai nenek belah abah tegur, buat la sendri, selesai kan masalah tu sendrii. sampai bila kita nak bergantung pada mereka?? one day bila dorang kembali kepada Yang Berhak, cane kita nak continoue hidup? T.T


agak sayu cerita tu. naseb baik saya duduk belakang, dapt bersembunyi di sebalik lampu yag malap untuk suruh  lacrimal gland ni keluarkan productnya. Ibrah nya, jadilah seorang abang kakak yang dapat jadi role model kepada adik adik ya. selagi kita boleh selesaikan masalah kita sendiri, cuba jangan menyusahkan ibu dan bapa kita dengan beritahu masalah kita yang kecik kemiut tu. padahal permasalahan mereka tu mungkin lebih akbar dari kite ni weii.


Kedua nya. yes, semalam ke hospital dan diajak oleh kak syafika n geng2 usrah lama saya. namun hati sudah ditetapkan. bak kata seorang senior. haha tetapkan hati sahaja yaa'. alang alang ke hospital terus g ke klinik psakit luar untuk masalah kepala saya ni.
masuk dalam hospital, terus di beri peluang untuk menyarung white coat kegemaran saya berlambang UniSza beserta stetoskop (belongs to kak aini). wad bersalin persinggahan pertama. And the first scene was.. saat pertarungan si Emak melahirkan anaknya. seorang nurse tak silap dibantu jururawat lain sedang memegang blade n benang2, saya tak tau name specificnya. Allahuakbar!! saya dan sahabat2 tengok, macam ni lah dulu kita dilahirkan si Ayah di sebelha memegang erat tangan si Emak. bilik bersebelhan seorang patient in pain tunggu masa untuk deliver the baby. sakitnya bukan kepalang.


di sebelah kiri, tampak seorang nurse lelaki sednng mengusap lembut seorang baby yang baru je lahir, humaira. pipinya kemerahmerahan. seorang bayi yang suci dilahirkan. bertambahlah jundi Allah di dunia untuk beramal ke jalanNya insyaAllah. 
 persinggahan kami seterusnya di wad lelaki dan sempat akak akak ajar pt yang ade aortic regurgitation. arrythmia, dyspnea nn.. 
akakakak suluh jari pt dri bawah untuk tengok sumthing. but i hve no idea ^__^. pt yang ade pitting edema, bilateral pitting edema, kakinya membengkak. dan seterusnya ke wad paediatrik. diarahkan untukk membuka kot, budak budak takut. huhu


kami memerhati dan refleks pada diri kami. betapa bertuahnya kita diciptakan dengan keadaan baik sihat tubuh badan tidak cacat fizikal. adik yang ade nephrotic syndrome nephritis syndrome tak sesevere nephrotic. dan baby taht have esopagus that doesnt connected with stomach. lubang ditebuk untuk bagi makanan n susu ibu terus ke dalam stomach. Wallahualam. 


ibrahnya, kita dijadikan Allah sangat indah istimewa ada akal yang boleh berfikir mana baik buruk. hanya mampu berfikir, okay Allah, thnaks for the nikmat yang tak terhingga. kadang2 kita tak dapat ape yang kita nak, pasti ade sesuatu yang lain menanti. Surah Al Baqarah; 216 'diwajibkan kamu berperang, sedangkan ia yang kamu benci. Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui'.


duhai hati, Sabarlah. hidup ni selau ade option. right option or false option. u got one mark for the right. n vice versa. hidup untuk berjuang demi Agamaku. keluarga ku. maruahku . Wallahualam








make your day be new day. Saranghaeyo my girls..

0 comments:

Post a Comment