Monday, July 15, 2013

Peace and Calm

salam wbt. AlhamdulillahirabbilAlamin. diberi peluang utk melafazkan syahadah hari ini. Sungguh Allah itu memberi peluang pada hambanya utk terus melakukan taubat ,kebaikan padaNya.
Alhamdulillah diberi kesempatan utk menaip sedikit cerita utk perkongsian bersama :) saya mula dgn exam mood>result>viva>research>ramadhan>balik

study week about 3weeks mmg memakan masa yang sgt lama dengan nota nota yang perlu dihabiskan. dan guess what. memang sngt stress ya Allah. dengan mengadap news feeddgn kawan2 yang dah habis examkini ada di airpot T.T. dan setiap hari tu jugalah saya selalu tepon rumah nak dengar suara mak abah dekna.ye itu sebab saya kuat dapat bertahan sampai hari ni. Dan dapat pesanan time study weekdari seorang sahabat kita jangan cakap stress la study banyak lagi tak baca. ingtlah satu perkara kita jngan ingat dengan usaha saja dah cukup utk berjaya. redha dari Allah tu yg mustahak. kalau study sampai lewat mlam.laslas tak bangun subuh,subuh gajah.rasanya Allah redha ke? jadi setkan diri niat aku studylillahitaala, sebelum nak study baca doa. rasa nak tido tido awal.bgn awal tahajud hajat dan sambung study. ingatlah exam di akhirat tu lagi buatkan kita terketaqketaq :) rasa nak habiskan sume nota memang takleh jadi buatlah study group. dan saya tahu ada orang yang pndang slack dngn saya sebab buat study group dngn seorng lelaki dgn dua lagi perempuan. tapi kalau niatkan study utk ilmu Allah. rasanya taksalah selagi taklanggar batas syariat. dan denga study grup tu Alhamdulillah bnayk tingktkan prestasi utk 2nd yer ni compare to 1st yer dulu dok study sorg.dan hari hari seterusnya. yang penting ingat,put Allah First in everything we do. niatkan utk Mardhatillah insyaAllah. 

exam exam. rumate told me that dia sngt bencikan exam. taktahu nak cakap ape.memng sistem sekular kan. barat system,setengahnya ok setengah lagi memang suck! dan Malaysia kan negara Islam berdaulat. kalau menyatakan pendirian seperti AlFadhil Dr Mursi rasanya tak seberani tu. Malaysia juga bukan ke salah satu terkuat OIC, taktahulah apa sumbangan M'sia ni. okok. exam :)
seperti biasa utk exam atau apapon yang penting Doa. Percaya Dia. Dengan menginagti Allah hati akan jadi Tenang (Ar'Ra'du :28)  dengan azam semangat kene hadapi juga.follow the flow :) mintak mak abah doakan terbaik.

result. lepas abes papaer mcq 2.ingatkan dalam hati jangan seronok sangat dah habes. maklumlah petang tu result kluar dan kawan cakap ikut hukum karma seronok sekarang menngis kemudian. ada ke camtu? tapi well saya agak setuju. takpe2 korang sernok enjoy la sekarang.jangan nak menangis tak sudah la lepas tu. dan Alhamdulillah Allah tidak akan membebani seseorang melainkan kemmpuannya. Alhamdulillah tidak kene viva sebab saya mmg tak sngup dah T.T huhu. untuk sebelum ni rasanya takde masalah kalau seniors tau saya viva. tak perlu kot nak malu rasa jatuh maruah dan etc. tapi ade senior tanya siapa yang kene dan rasanya saya tak perlu mention siapa yang kene sebab ini kawankawan. ada yang tak suka senior tahu. tapi disebabkan keegoan dan rasanya maruahnya tercalar dia marah dengan seorang ni yang menjaja nama kawan viva. bagi saya yang dah dua kali kene viva. senior tahu maknanya akan ada yang bg semangat kat kita.kita hidup berkomuniti sekeluarga tak perlu rasa rendah diri bila kena viva.roda pon kadangkadang kat atas ada kat bawah. buat ape dorang post soalan2 viva yanglepas semata utk tolong kita. Think +ve sikit ok. dari berkawan tak bertegor sapa. apekes? sematasebab nak menjaga maruah kamu seorang.

research yang harapannya boleh siap dalam seminggu. impossible. at least simple research selama sebulan. Alhamdulillah. saya gtau kawan pasal detailnya supervisor saya. dan katakata dia, ni baru sikit kalau nnti kat hospital lagi terok demanding, kene marah. adaptlah dari sekarang. seorang lagi. untung u dapat dia, boleh menguji kesabaran puasa u. Ya Allah. malunya >.<' dia tu lecturer. dia tahu apa terbaik tok kita. evaluation of BST on 3rd yer students. saya tak mula lagi bahagian saya. hehe. ramadhan datang. sempat lagi utk kali ini berpuasa. mana tau ini kali terakhirkita? dan berbuka bersama sahabat saya dengan nasi air dan kuih. bersahur sorang, makan roti dan air masak. Alhamdulillah walaupun hiba tak dapat sekali ngn famili.huhu tapi pikir balik ada yang lagi susah dari aku. bakpelah takbersyukur :)

balik. alkisah sementara nak menunggu bas sampai. ade seorg pkcik ni time hujan lebat dia boleh mandi. kesiannya T.T dan org2 lain dok sibok tengok dia dan bercakap sesama sendiri. tapi satu yang salutekan pkcik ni. dia tengah kutip sampah dan buang kt tong sampah! ya Allahurabbi. mulianya hati pakcik ni. walaupun macam tu tapi dia boleh pikir kebaikan. tapi kita? sampah depan mata adake kutip masukkan dalam tong samph. saya melukis senyuman dengn harapan pkcik, mga Allah melindungi pakcik. dan saya sayang orang2 tua. sya syng mak abah :) dan alhamdulillah utk segalanya sampai hari ini Allah memberi peluang utk terusbernafas beramal utk Nya utk mak abah

setkan bulan Ramadhan ni

  • baca Quran tadabur khatamkan Quran,habis solat fardhu solat sunat baca dua helai atau lebih
  • terawih, tazkirah 
  • masak2 kemasrumah belajar masak
  • baca buku haraki. mantapkan ilmu
Walllahua'lam. andai terkasar bahasa maaf. utk kita, sebelom menuju ke arah perkahwinan. make sure diri kita dh bersedia, jaga hubungan dengan Allah, rapatkan hati kita dgnNya, belajar mencariilmu, hormat orang tua, belajar mengasihani yang muda, berpikiran matang, komitmen pada usrah, pesann utk diri ni ^_^

0 comments:

Post a Comment